NieuwsZorgkiosken Chipsoft Friesland

Niet aansluiten in de rij bij de balie, maar zelf je zaken regelen bij een digitale kiosk. Dit wordt de normaalste zaak van de wereld, voorspelt Niels Mosterd van Zorgkiosken. “Ziekenhuizen zeggen zelf al dat ze straks worden uitgelachen als ze nu geen Zelfservicekiosk nemen.”

Waarom wordt de Zelfservicekiosk onmisbaar?

“Met een digitale kiosk verhogen ziekenhuizen hun gastvrijheid en bieden ze patiënten meer service. De Zelfservicekiosk is veel meer dan een incheckzuil. Doordat hij is geïntegreerd in het EPD kan het de patiënt eindeloze mogelijkheden bieden op het gebied van zelfsturing. En meer regie is precies waar patiënten behoefte aan hebben.”

Wat kan een patiënt met de kiosk?

“Actuele patiëntgegevens inzien en aanpassen. Afspraken bekijken en zichzelf aanmelden voor een afspraak. Vragenlijsten invullen. Noem maar op. Het grote voordeel van de Zelfservicekiosk is dat alle handelingen direct worden opgeslagen in het EPD. De arts ziet bijvoorbeeld direct dat zijn patiënt aanwezig is en een ingevulde vragenlijst is meteen inzichtelijk voor alle behandelaars.”

Is dat alles?

“Nee, er is veel meer mogelijk. De Zelfservicekiosk is bijvoorbeeld voorzien van een ID-scanner zodat patiënten alleen met een geldig identiteitsbewijs kunnen inloggen. Hij beschikt ook over een barcodescanner om de patiëntbarcode in te lezen, een scanner om contactloos te betalen én hij kan printen. In combinatie met de data in het EPD maakt dit veel mogelijk. Denk aan het uitprinten van receptbriefjes met een route naar de apotheek of een gratis uitrijkaart wanneer de wachttijd te lang is. De kiosk kan ook informatie genereren over patiëntbewegingen en –voorkeuren.”

Lees het hele artikel via ChipSoft

Zorgkiosken van HQ in beeld