Online inchecken neemt een vlucht
Iedereen is er ondertussen mee bekend: online inchecken voorafgaand aan een vliegreis. Vanuit je luie stoel aangeven dat je aanwezig zal zijn op de door jou geboekte vlucht – meestal 24 uur van tevoren. Eigenlijk is dit best bijzonder. Ik kan bijvoorbeeld ook vanuit een ander land inchecken, aangeven dat ik meereis, ook als het niet zeker is of ik mijn ‘connected flight’ wel haal. De bevestiging dat ik écht meega is pas op het vliegveld zelf, als ik mijn paspoort laat zien of de QR-code van mijn boardingpass scan bij de toegangspoortjes. En toch doe ik het. Misschien wel alleen om mijn plekje in het vliegtuig te reserveren.
Online inchecken neemt nu ook een vlucht in het ziekenhuis. Uit een snelle peiling onder drie verschillende ziekenhuizen die dit in het afgelopen jaar actief zijn gaan aanbieden, komt er al snel een gemiddelde uit: 38% van de patiënten die het portaal weten te vinden (+/- 80%) checkt online in. Hierbij kunnen zij hun eigen gegevens in- of aanvullen, een afspraak met de arts bevestigen, aanvullende informatie teruglezen of in sommige gevallen ook het gesprek met de arts van de vorige keer terugluisteren.
Patiënten die dit doen krijgen op de dag van hun bezoek aan het ziekenhuis een dagticket met QR-code via de mail binnen. Hiermee kunnen zij, net zoals bij de toegangspoortjes op Schiphol, zichzelf ‘aanmelden’ bij de decentrale aanmeldkiosk. Hierdoor weet het ziekenhuis zeker dat de patiënt in de wachtruimte zit. En de patiënt weet, door terugkoppeling op het scherm van de decentrale kiosk, dat zij op de juiste plek zijn in het ziekenhuis.
Onder de eerst gemeten ervaringen bij patiënten wordt dit gezien als een snel en efficiënt proces. Daarnaast zijn er natuurlijk ook patiënten die dit niet als prettig ervaren. Voor deze mensen blijft de gebruikelijke route ingeregeld, met of zonder aanmeldkiosk in de centrale hal.
Benieuwd naar meer informatie over dit onderwerp? Stuur een berichtje naar n.mosterd@hq-healthcare.nl.