Niels van HQ-Healthcare in gesprek met Jessica Janse over het beweegziekenhuis concept van Isala Meppel

Een interview met Jessica Janse

Ongeveer anderhalve week voor de geplande verhuizing naar het nieuwe ziekenhuis van Isala Meppel spreek ik met Jessica Janse, programmamanager ICT. Jessica is in de afgelopen jaren meermaals ons aanspreekpunt geweest bij verschillende implementaties. Zo ook van de Self Service Kiosk. Op dit moment heeft ze een bredere rol te vervullen. Een korte introductie:

’Ik hou mij vooral bezig met het procesmatige gedeelte bij projecten, en weet de werkvloer goed met ICT te verbinden. Ik spreek als het ware beide talen, waardoor ik in projecten duidelijkheid kan geven aan zowel de zorg als ICT.  Verder ben ik van mening dat ICT altijd in een vroeg stadium dient aan te sluiten om wensen te realiseren. We kunnen inmiddels niet meer zonder elkaar. Tijdens deze nieuwbouw zijn we dat ook gaan doen, waardoor we ruimschoots eerder klaar waren met de meeste uitdagingen’’.

Uit ervaring weten wij ook dat Jessica deze rol op het lijf geschreven staat. In dit interview bevragen we Jessica wat het ziekenhuis anders maakt ten opzichte van Isala Zwolle of dan andere ziekenhuizen.

Een beweegziekenhuis

Jessica begint te vertellen dat er een gedachte achter de nieuwbouw zit, die net even anders is dan de rest. Een zogenoemd “beweegziekenhuis”:

In ons ziekenhuis willen we niet dat de mensen veel in bed liggen als dat niet hoeft. Traditioneel gezien kom je een ziekenhuis binnen, ga je met je pyjama aan in bed liggen en kan je vanuit je bed televisiekijken. Dat vormt zich als centraal punt tijdens je verblijf”.

Deze wijze van verblijf is niet per se goed voor de patiënt, vertelt de oud-verpleegkundige. Om die reden heeft het ziekenhuis ervoor gekozen om in de ontwerptekening zo veel mogelijk beweegopties toe te passen. Of zoals Jessica aangeeft:

Er zijn beweegruimtes ingericht waar de patiënt op de loopband kan staan of gebruik kan maken van de virtuele fiets die met een groot scherm verbonden is. Ook zijn er gezamenlijke huiskamers gemaakt waar televisie gekeken kan worden of een maaltijd genuttigd kan worden. Om patiënten toch ook de mogelijkheid te bieden om in de kamer te eten, is daar een tafel en als de patiënt graag televisie kijkt in de eigen kamer dan zijn er iPads in bruikleen gedurende hun verblijf.”

De natuur in huis halen

Niet alleen binnen het ziekenhuis is er aandacht voor bewegen, ook rondom het ziekenhuis is er een beweegtuin. Daarnaast heeft de natuur ook een prominente rol.  De architect heeft de natuur naar binnen gehaald door middel van materiaal- en kleurgebruik. Er is veel groen te zien, de planten en struiken uit het Reestdal (het cultuurlandschap rondom het ziekenhuis, red). zijn verwerkt in de vloeren. De gordijnen hebben natuurpatronen, achter de aanmeldzuilen wordt er natuur geprojecteerd en alles is daarmee in hetzelfde thema. Daarnaast is Meppel ook het eerste gasloze ziekenhuis van Nederland.

Ander welkomstproces

Het gebouw is heel compact en LEAN ingericht. Alles is erop gericht om samen zo effectief mogelijk te organiseren. Dit alles voor de patiënt, zo ook in het welkomstproces. Daarover zegt Jessica:

“In Meppel is ervoor gekozen om naast de aanmeldzuilen ook te starten met narrowcasting en wachtrijmanagement. Tijdens de uitzending op de televisie in de wachtruimte wordt de patiënt optimaal geïnformeerd. Met wachtrijmanagement willen we het spreekuur maximaal benutten. Ons doel daarbij is dat patiënten zelfstandig naar de spreekkamer lopen, zodat daar de volle tijd benut wordt en de kwaliteit per consult omhooggaat. Dit kan doordat de arts niet de patiënt hoeft op te halen. Dit geldt niet voor alle artsen; soms is ophalen al onderdeel van de diagnostiek. Voor hen blijft het proces hetzelfde”.

De volgende stap is om dit proces door te voeren in het gehele welkomstproces met de Self Service kiosk. Deze stap is nu ingezet, en wordt op dit moment ontwikkeld in samenwerking met ChipSoft.

Ik sluit het interview af met de vraag waar ze het meest trots op is in dit traject. Jessica heeft snel een antwoord paraat:

Het samenwerken naar een gezamenlijk doel, dan maak je gebruik van ieders kennis en kunde. Dan kan je hele mooie dingen doen. Daar ben ik heel trots op en daarom heb ik heel veel zin in het verhuisweekend”.

Jessica Janse is in 2001 gestart als oncologieverpleegkundige en heeft inmiddels meerdere functies bekleed in het ziekenhuis. Steeds met een vleugje ICT.