Slingeland Ziekenhuis implementeert Self Service Systeem voor patiënten

Het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem is onlangs succesvol live gegaan met een breed geïntegreerd Self Service Systeem. Patiënten kunnen nu zichzelf aanmelden via Aanmeldkiosken en hun vitale waarden meten bij de twee nieuwe Zelfmeetkiosken. Het doel van deze innovatie is om de medewerkers van de poliklinieken meer tijd te geven voor persoonlijke zorg en andere taken die vaak blijven liggen.
Slingeland Ziekenhuis implementeert Self Service Systeem voor patiënten - HQ Healthcare nieuws

Meer ruimte voor kerntaken

Patrick Knipscheer, teammanager informatisering, geeft aan: “Zelfs op dag één van de implementatie kregen we al terug van de polimedewerkers dat door het digitaal aanmelden ze meer ruimte hebben om te focussen op hun werkzaamheden dan voorheen, toen ze de patiënt aan de balie doorlopend aanwezig moesten melden. Dat is een enorme winst! We hopen met de Zelfmeetkiosken een vergelijkbaar resultaat te bereiken.”

Investeren in de communicatie naar patiënten

Daarnaast heeft het Slingeland Ziekenhuis recentelijk veel geïnvesteerd in de communicatie naar patiënten. Zo wordt actief gewezen op de mogelijkheid tot Online Inchecken. Dit zorgt niet alleen voor betere datakwaliteit voor het ziekenhuis, maar biedt ook voordelen voor de patiënt. Patiënten komen beter voorbereid op locatie en kunnen direct doorlopen naar de polikliniek, waar ze hun QR-code kunnen scannen bij de decentrale aanmeldzuil, en meteen plaats kunnen nemen. Voor de Zelfmeetkiosk geldt hetzelfde: patiënten kunnen na het scannen van de QR-code direct zelf metingen zoals bloeddruk, saturatie, lichaamsgewicht en BMI uitvoeren. Deze metingen worden direct naar het EPD van ChipSoft gestuurd.

Het ziekenhuis blijft aandacht houden voor patiënten die minder digitaal vaardig zijn. De balies blijven geopend en gastvrouwen en -heren staan klaar om deze patiënten te ondersteunen.